Putin in tailspin move to eliminate Novaya Gazeta as domestic dissent to Ukraine rises

The outlet, the best-known of Russia’s squeezed independent media, stopped operating inside Russia in March, shortly after Moscow’s invasion of Ukraine began. Staff had been warned twice by Russia’s state communications regulator, reprimanding the paper for not identifying an organisation deemed a “foreign agent”, the state watchdog said.

Novaya Gazeta then announced it was” suspending the publication of the newspaper on our website, social media networks and in print until the end of the ‘special operation on Ukraine’s territory'”.

But the regulator, Roskomnadzor, has now filed a lawsuit to see Novaya Gazeta’s registration revoked, new court documents published online show.

The court judge in Basmanny has three days to deliberate after the motion was filed on July 26.

If successful, journalists for the paper would not be able to work in Russia, if Novaya Gazeta restarted operations.

A European edition of Novaya Gazeta was established earlier this year, but was quickly blocked inside Russia.

This comes less than a year after the paper’s editor-in-chief, Dmitry Muratov, won the Nobel Peace Prize.

He has remained in Russia, voicing his opposition to the war effort within the country’s borders.

Back in April, he was attacked by pro-Putin and pro-war activists, who tipped red paint over the Peace Prize Laureate.

READ MORE: EU unity crumbles with three nations using almost half the electricity

It said in a statement: “If the fakes lead to serious consequences then imprisonment of up to 15 years threatens.”

Duma chairman, Vyacheslav Volodin, added in March: “Literally by tomorrow, this law will force punishment – and very tough punishment – on those who lied and made statements which discredited our armed forces.”

Simultaneously, Roskomnadzor stopped access to a variety of Western-based news outlets for spreading what it claimed to be inaccurate information about the Ukraine war.

The communications watchdog said: “Access has been restricted to a host of information resources owned by foreigners.”

It added: “The grounds for restricting access to these information resources on the territory of the Russian Federation was their deliberate and systematic circulation of materials containing false information.”

The BBC, which was one of the outlets subject to the ban, said it would continue to operate in the country.

The broadcaster said in a statement: “Access to accurate, independent information is a fundamental human right which should not be denied to the people of Russia, millions of whom rely on BBC News every week.

“We will continue our efforts to make BBC News available in Russia, and across the rest of the world.”

source: express.co.uk